سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند می تواند هنگامی که از چیزی که نمی داند پرسیده شود، بگوید : «خدا داناتر است» و برای غیر دانشمند این حقّ نیست . [امام صادق علیه السلام]

محله طرشت یکی از محله های قدیمی و به نام شهر تهران می باشد که در جنوب غربی ناحیه 5 منطقه 2 شهرداری تهران و در مجاورت مناطق 5 و 9 واقع شده است.

این محله در طول سالهای دفاع مقدس بیش از 80 شهید والامقام تقدیم انقلاب نموده که به نوبه خود یکی از ویژگیهای ممتاز و منحصر به فرد در بین محله های دیگر محسوب می شود.

از ویژگیهای مهم محله طرشت می توان به وجود باغهای قدیمی و همچنین قومیت های فامیلی آن اشاره نمود.

 

*پیشینه محله طرشت

نام طرشت را به صورت درشت و دوریست نیز نوشته‌اند. طرشت از جای‌های خوش‌آب‌وهوای تهران بوده و یکی از راه‌های ری به طبرستان از این دهکده می‌گذشته. از رویدادهای تاریخی طرشت مرگ ناگهانی طغرل بک سلجوقی، سردودمان سلجوقیان در راه بازگشت از آذربایجان در این آبادی بوده‌است. طرشت یکی از بزرگترین مجموعه توتستان‌های تهران را در خود جای می‌داده که اکنون مقدار بسیار کمی از آن باغ‌ها به جای مانده‌است. این روستا در همسایگی روستاهای کن و جی، واقع بوده است. راه اصلی طرشت از خیابان آذربایجان کنونی که هنوز به سه‌راه طرشت معروف است، می‌گذشته که این مسیر ارتباط اصلی آن را با محدوده تهران بر قرار می‌کرد.

محدوده عرفی این روستا از شمال به نقطه ایوبی یا بوستان پردیسان، از غرب تا رودخانه کن و از شرق تا رودخانه قلقلی (قرقرو) در محل خیابان حبیب الهی و از جنوب تا حوالی خیابان امام خمینی ادامه می‌یافته است. از جمله زمینهای بایر طرشت در محدوده دکتر هوشیار توسط جوانمرد قصاب و در محدوده خیابان طوس توسط عبداله زمانی به قطعات کوچک تقسیم و واگذار گردید. 

در طرشت در قدیم مدرسه آموزش اسلامی وجود داشته و مشایخ چندی از آن روستا برخاسته‌اند. آرامگاه شیخ عبدالله طرشتی (دوریستی) که از عالمان شیعه می‌باشد، نیز در این محله و در بوستان طرشت که در گذشته، گورستان روستا بوده، قرار دارد. نقل است که خواجه نظام‌الملک شافعی مذهب در دوره سلجوقیان برای شنیدن درس این عالم شیعی به طرشت می‌آمد.

 

*بزرگان محله طرشت

از بزرگان روستای قدیم طرشت

شیخ عبدالله طرشتی_دوریستی (از عالمان شیعه)

محمد بن احمد درشتی (از بزرگان امامیه)

جعفر بن محمد درشتی (فقیه و حدیث‌شناس)

حسن بن جعفر درشتی (راوی اخبار)

ابوتراب درشتی (شاعر)

محمد بن موسی درشتی (حدیث‌شناس)

جعفر بن محمد بن موسی درشتی (راوی)

عبدالله بن جعفر درشتی (فقیه و حدیث‌شناس)

حسن بن جعفر بن محمد بن موسی (شاعر)

حسن بن حسین درشتی (از مشایخ)

حاج غلامحسین زاهد(شاعر و نویسنده)

حاج نصرالله حسینمردی(کدخدا)

 

*محدوده محله طرشت

از شمال: بزرگراه شیخ فضل اله نوری (همجواری با محله شهید چوب تراش)

از جنوب: خیابان آزادی (همجواری با منطقه 9 شهرداری تهران)

از غرب: بزرگراه محمد علی جناح (همجواری با منطقه 5 شهرداری تهران)

از شرق: بلوار شهید تیموری و شهید جواد اکبری (همجواری با محله شهید تیموری)

 

*مشخصات محله طرشت

وسعت محله                         2301081 متر مربع

جمعیت ساکن                       23782

خانوار                                  6333

واحد مسکونی                      6241

اصناف تجاری                         256

اصناف اداری                           25

بوستان ها                             6

فضای سبز                             6

مدارس دولتی                         3

مراکز آموزشی                        6

مساجد                                 3

حسینیه                                4

مراکز ورزشی                         3

مراکز فرهنگی                        2

مراکز دانشگاهی                    1

مراکز درمانی                         2

بانکها                                   5

مراکز اقامتی                         2

مجتمع های مسکونی            12

 

*فضای سبز محله طرشت

محدوده جدید محله طرشت تا قبل از سال 1387 دارای 2 بوستان به نام های بوستان شهید عزیزی و بوستان طرشت بوده که از ابتدای سال 88 و همزمان با شروع فعالیت دوره سوم شورایاریها، 4 بوستان دیگر در محله طرشت به بهره برداری رسید. بوستان نشاط در انتهای خیابان شهید علی حسینمردی، بوستان بامداد در ابتدای خیابان شهید قلانی، بوستان تندرستی در ابتدای خیابان شهید عزیزی و بوستان ارمغان در خیابان شهید سلطان محمدی از جمله بوستان های این محله می باشند.
همچنین در ضلع غرب محله و در خیابان شهید جعفری نیا جنوبی و ضلع شمال محله و در مجاورت بزرگراه شیخ فضل اله نوری و در شمال غرب و شمال شرق میدان سماء، فضای سبز احداث و به بهره برداری رسیده است.

 

*معابر محله طرشت

طرشت دارای معابر اصلی و فرعی در مقیاس محلی می باشد که بیشتر تردد خودرو در آنها ویژه ساکنین بوده و خطوط حمل و نقل عمومی که مقصد و مبدأ آنها میدان آزادی و صادقیه می باشد به ناچار از محله طرشت عبور خواهند کرد.
این محله دارای 4 معبر اصلی به نام های بلوار شهید عزیزی، شهید صالحی، شهید تیموری و شهید جواد اکبری می باشد.همچنین خیابان شهید سلطان محمدی، شهید قلانی، بایندریها، طرشت شمالی و جنوبی از معابر فرعی محله طرشت می باشند.

 

*حمل و نقل و ترافیک محله طرشت

از ویژگیهای منحصر به فرد محله طرشت می توان به دسترسی آسان ساکنین به حمل و نقل عمومی اشاره نمود.در 4 ضلع محله، وجود ایستگاههای مترو باعث شده است که ساکنین بتوانند به سهولت به تمام نقاط تهران تردد نمایند.همچنین اهالی محله طرشت می توانند از پایانه اتوبوس های بی آر تی که در ضلع غربی محله واقع شده است از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.وجود پایانه تاکسیرانی در جنوب غربی محله، دسترسی ساکنین را به مناطق شمالی تهران آسان نموده است.


چهارشنبه 92 دی 11::: ساعت 11:56 عصر
نظر دهید()
  

پیغام ورود و خروج