سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همواره بردبار باش که آن پایه دانش است . [امام صادق علیه السلام]
پروژه زیرگذر استادمعین از آن دست پروژه هایی است که ساخت آن باید در گینس ثبت شود، چرا که اول اجرا و بعد در موردش مطالعه شد.

 

به گزارش پایگاه خبری محله طرشت، به نقل از پایگاه خبری شهر تهران، پروژه زیرگذر استادمعین که قرار بود اردیبهشت 95 افتتاح شود، هنوز نه تنها به بهره برداری نرسیده، که عملیات عمرانی آن تنها با 37 درصد پیشرفت تا اسفند 95، رها شده است.

پروژه ای که به قول معاون سابق فنی و عمرانی شهرداری تهران قرار بود یک محله را از بن بست خارج کند، حالا تمام ورودی ها به محله استادمعین را مسدود کرده و خود بن بست شده است.

پیروز حناچی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به توقف ساخت زیرگذر استادمعین در خیابان آزادی گفت: برای تکمیل این پروژه‌ تردید وجود دارد زیرا اگر استادمعین را به شمال آن وصل کنیم بخشی از شریان‌های درجه 3 را به درجه یک‌ تبدیل می‌کنیم، به این معنی که افراد ساکن در آن محدوده که الان شب‌ها راحت می‌خوابند پس از تکمیل پروژه از صدای تردد تریلی‌ها آزرده‌ خواهند شد و در روز هم متحمل‌ ترافیک و آلودگی خواهند بود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه با اجرای این طرح مسیرهای محلی تبدیل به مسیرهای درجه یک شهری می‌شود و نارضایتی به وجود می‌آورد اظهار کرد: با این وضعیت تکمیل پروژه جزء اولویت‌های ما نیست تا به طور قطع به جمع‌بندی برسیم.

وی در پاسخ به سئوالی‌ مبنی بر اینکه آیا امکان دارد به خاطر شرایط موجود ساخت پروژه لغو شود اظهار کرد: لغو پروژه امکان‌پذیر نیست زیرا چند سال است که ما بخاطر‌ این پروژه مردم را به سختی انداخته‌ایم اگرچه تکمیل آن هم به خاطر دلایلی که گفته شد آزاری پایدار به دنبال خواهد داشت.

حناچی‌ با اشاره به اینکه تا آخر امسال در مورد این پروژه تصمیم‌گیری نهایی می‌شود اظهار کرد: عجله‌ای برای تکمیل آن نداریم و ممکن است این کار در 10 یا 15 سال آینده انجام شود زیرا در آن موقع شهر به اشباع‌ رسیده است.

 معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با تأکید بر اینکه تأمین اعتبارات دلیل اصلی توقف پروژه بوده است، اظهار کرد: اگر پول داشتیم پروژه را اجرا می‌کردیم اگرچه موانع دیگری چون برخورد پروژه با تأسیسات زیربنایی هم مانع اجرا است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک لوله هزار از زیر آزادی می‌گذرد و عبور از لوله هزار با آنچه که روی آن است مسئله خطرناکی است.


وعده بهره برداری از زیرگذر استادمعین در سال 96

پیش از این  علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی سابق شهردار تهران در یکی از جلسات شورای شهر چهارم با اشاره به عملیات عمرانی زیرگذر استاد معین اظهارکرد: این پروژه در کاهش ترافیک این محدوده بسیار اثرگذار است. بنابراین پیش بینی می شود بن بست تاریخی ترافیک منطقه 9 تا یک سال دیگر رفع شود.

جاوید که این صحبت ها را 25 مرداد 95 در صحن شورای شهر مطرح می کرد، ادامه داد: عملیات اجرایی در محدوده اراضی تملک شده در حال انجام است و در املاکی که هنوز تملک نشده نیز به محض آزادسازی عملیات عمرانی آغاز می شود.


تایید توقف پروژه عمرانی زیرگذر استادمعین در تابستان 96

وی یک سال بعد در تاریخ 16 مرداد 96 در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آخرین وضعیت پروژه زیرگذر استاد معین، اظهار داشت: در حال حاضر پروژه زیرگذر استاد معین با اشکالاتی همراه است و زمان بهره برداری از آن تا رفع موانع مشخص نیست.

وی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده مبنی بر افتتاح پروژه زیرگذر استاد معین در اردیبهشت ماه سال 96، افزود: برای بهره برداری از این پروژه هرگز برنامه زمان بندی نداده بودیم.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در این مکان لوله های تاسیساتی فراوانی وجود دارد که معارض شده است، گفت: با اداره های آب، برق و گاز در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم تاسیسات را جا به جا کنیم.

جاوید ادامه داد: اگر مشکلات موجود برطرف شود، برنامه زمان بندی این پروژه را تدوین می کنیم.

وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه زیرگذر استاد معین با معاونت فنی و عمران شهرداری تهران است، تصریح کرد: رفع موانع اجرایی بر عهده منطقه 9 شهرداری است.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران گفت: این پروژه تقریبا 35 درصد پیشرفت داشته و درحال مذاکره با معارضان تاسیساتی هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر موانع موجود را برطرف کنیم.

وی با اشاره به گزارش قرارگاه خاتم الانبیاء در خصوص هماهنگی های انجام شده برای رفع موانع، گفت: هماهنگی با رفع موانع متفاوت است، به همین منظور تاکید می کنم هنوز موانع برای تکمیل پروژه برطرف نشده است.

جاوید افزود: به محض رفع موانع گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه را ارائه خواهیم داد.


 نحوه اجرای زیرگذر استاد معین باید در کتاب گینس ثبت شود

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه در مقطعی تصمیم گرفته می‌شود که زیر گذر استاد معین به تونل تبدیل شود و از انتهای خیابان اکبری بیرون آید، گفت: این تصمیم در حالی گرفته شد که پروژه هنوز تامین اعتبار نشده بود و همچنان مشکل آن با معارضان مخابراتی و اداره گاز و برق باقی بود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مسئولان در این مقطع زمانی تازه به فکر رفع مشکل معارضین افتادند، گفت: اقدام آن ها در زمانی بود که خیابان استاد معین مسدود و آسفالت آن کنده شده بود و در بخش‌هایی هم شمع‌کوبی صورت گرفته و عبور و مرور مردم هم مختل شده بود و هر روز گرد و خاک زیادی را تحمل می‌کردند.

فراهانی با اشاره به اینکه یک ماه پیش از این پروژه بازدید کردم، گفت: نحوه اجرای پروژه استاد معین یک روش خارق‌العاده است که باید به عنوان یک روش جدید در مهندسی و اجرای پروژه در کتاب گینس ثبت شود.

وی با اشاره به اینکه به مسئولان معاونت فنی و عمرانی گفته‌ام هیچ جای دنیا پروژه‌ای را به این شکل آغاز نمی‌کنند، بیان کرد: این پروژه در حالی آغاز شد که تعداد زیادی معارض داشت و دو تصمیم استراتژیک برای کاربری پروژه گرفته شد و همه این‌ها در شرایطی است که مردم سه سال تمام در خاک و شن زندگی می‌کنند.

فراهانی با بیان اینکه بارها به مسئولان شهری گفته‌ام که اگر این تصمیم غلط بوده جلوی آن را بگیرید، اظهار کرد: آن ها در پاسخ به من گفته‌اند، «زشت است که بعد از سه سال اعلام کنیم اجرای این پروژه اشتباه بوده است.»

وی تاکید کرد: همواره گفته‌ام که اگر به این نتیجه رسیدید که این پروژه اشتباه بوده و معارضین آن قابل رفع نیست و نمی‌تواند در روان شدن ترافیک منطقه اثر بگذارد، از مردم عذرخواهی کنید و بگویید در ارزیابی‌های خود متوجه شدیم که این پروژه چه مشکلاتی دارد.

فراهانی خاطرنشان کرد: در این وضعیت یا زیرگذر باید پر شود و به حالت اول برگردد و اگر هم نمی توانند باید تامین اعتبار کنند تا پروژه به اتمام برسد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این وضعیت نه جنگ نه صلح است، تاکید کرد: این روند قابل تحمل نیست، زیرا که این پروژه سه سال است زندگی مردم را سیاه کرده و عبور و مرور را مختل کرده است.

فراهانی با بیان اینکه در همه جای دنیا قبل از اینکه چنین پروژه‌هایی اجرا شود در همه موارد پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گیرد، ادامه داد: در کشورهای دیگر ابتدا معارضان پروژه شناسایی می‌شوند و با آن ها مذاکره می‌کنند و بعد نقشه‌های مهندسی طراحی می‌شوند، سپس خریدهای پروژه انجام می‌شود و وقتی تصمیم به ساخت گرفتند آن وقت خیابان را می‌بندند و در دو ماه پروژه اجرایی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اما در اینجا یک نفر سه سال پیش، از آن محل عبور می‌کرده و دلش خواسته در این محل زیرگذر ساخته شود و بلافاصله دستور انسداد خیابان را داده است.

 
زیرگذر‌ استاد معین ابتدا اجرا و سپس مورد مطالعه قرار گرفت

 محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به پروژه ساخت زیرگذر استاد معین که به صورت نیمه کاره‌ رها شده و ترافیک منطقه را افزایش داده است، اظهار کرد: بعد از اینکه این پروژه را شروع کرده‌اند، حالا به این نتیجه رسیده‌اند که آیا نیازی به ایجاد زیرگذر‌ در این محل بوده یا خیر، زیرا پیش از این مطالعاتی روی آن انجام نشده بود.

 عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: از سوی دیگر گفته‌ می‌شود چون تا این اندازه برای این پروژه هزینه شده است، باید اشکالات آن را رفع کنیم و یک هزینه هم برای رفع اشکالات تراشیده‌ می‌شود.

 وی با ابراز تأسف از اینکه پروژه ساخت زیرگذر استاد معین ابتدا اجرا شده و بعد مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است، گفت: اکنون در حال بررسی‌ و مطالعه این طرح هستیم‌ تا اشکالات آن رفع شود، اگرچه اصل این طرح‌ زیر سؤال بوده و منابع مالی آن هم محدود است.

 علیخانی با اشاره به ساختار این پروژه که یک معبر بزرگ را به یک معبر کوچک وصل می‌کند، بیان کرد: این نوع اتصال وضعیت ترافیکی را تشدید می‌کند و اگر می‌خواهند این طرح ادامه پیدا کند باید تعدادی زمین را تملک‌ کنند و هزینه جدیدی را بپردازند‌ که همه این‌ موارد نیازمند طراحی و مطالعه مجدد است.

 وی با اشاره به گزارش حناچی‌ معاون عمرانی شهردار تهران گفت: طبق این گزارش مطالعه بر روی پروژه‌ ساخت زیرگذر استاد معین در حال انجام است تا به اتمام برسد، اما با هزینه‌های فعلی‌ قابل جمع‌آوری نیست و باید مشکلات آن برطرف‌ شود.

 علیخانی‌ ادامه این طرح را مشروط‌ به تخصیص‌ اعتبارات آن در بودجه سال آینده برشمرد‌ و تصریح کرد: در این فاصله‌ با مطالعاتی که در حال انجام است، اشکالات طرح برطرف‌ می‌شود.


شنبه 96 دی 16::: ساعت 6:31 عصر
نظر دهید
  

پیغام ورود و خروج